Четвер, 16.08.2018, 09:26
Вітаю Вас Гість | RSS

Форма входу

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота

Урок з української літератури в 5класі (вчитель української мови та літератури Романів Г.В.)

 

Конспект уроку з української літератури        5 клас

 

Тема уроку: Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка».Драматичний твір на тему народної казки.ТЛ:драматичний твір і його побудова.

Мета уроку: на прикладі драми-казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» ознайомити з поняттям «драматичний твір» і його особливостями;  розвивати навички порівняльної характеристики героїв;  формувати  критичне мислення та навички виразного читання учнів; виховувати національну свідомість учнів.

Завдання уроку:

Ø розуміти зміст драми-казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», написаної за мотивами народних казок, легенд, переказів, билин;

Ø уміти визначати спільні й відмінні риси героїв драми-казка й легенди;

Ø збагачувати словниковий запас учнів;

Ø розвивати асоціативне мислення, уяву, вміння мислити логічно, чітко формулювати й висловлювати свою думку;

Ø співпрацювати в групах, дотримуючись визначених ролей;

Ø уміти пояснити свою позицію іншому;

Ø учитися знаходити найголовніше, найсуттєвіше у вивченому матеріалі.

Обладнання: роздавальний матеріал; підручник з української літератури для 5 класу; збірка українських героїчних казок.

Тип уроку: комбінований із використанням інтерактивних технологій навчання.

Хід уроку

І. Організація класу

Психологічна настанова «До успіху»

-Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

ІІ. Мотивація теми й оголошення очікуваних результатів

1)Вступне слово вчителя.

- Усна народна творчість завжди була й залишається невичерпним джерелом натхнення письменників. Ось і Олександр Олесь за мотивами народних казок, легенд, билин створив чудову драму-казку «Микита Кожум’яка», головним героєм якої є справжній богатир.

2)Перегляд картин В. М. Васнецова «Три богатирі», «Витязь на роздоріжжі», «Богатирський галоп».

- народ складав про мужніх лицарів пісні, легенди, казки, у яких ці воїни мужньо боролися з ворогами-загарбниками, захищаючи рідну землю. Пригадайте, яких билинних богатирів ви знаєте? (Ілля Муромець, Альоша Попович, Добриня Микитич).

- Художники уявляли богатирів справжніми героями, здатними протистояти злу. Саме такими вони постають перед нами на картинах В. М. Васнецова. Чому, на вашу думку, богатир на картині «витязь на роздоріжжі» зображений саме на білому коні? (Білий кінь – символ перемоги).

3). Оголошення теми та завдань уроку ( на дошці).

 - На сьогоднішньому уроці ми детально ознайомимося з драмою-казкою Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», написаною за мотивами народних казок, переказів, билин; порівняємо її з народною легендою «Про боротьбу юнака-кожум’яки з печенігом», визначимо, які найкращі риси втілено в образі богатиря Микити; розкриємо особливості драматичного твору.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1). « Мозковий штурм». Хто такий богатир?

Богатир -  оспіваний у народній творчості героїв, хоробрий воїн, людина-велетень з надзвичайною силою і відвагою.

2)Створення «асоціативного куща».

3) Перевірка  усвідомлення змісту драми-  казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка». гра «ТАК – НІ». (Матеріали для вчителя)

4) Взаємоперевірка учнями робіт.

ІV. Усвідомлення змісту

1). Пояснення вчителя.

- Читаючи твір Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», ви, звичайно, звернули увагу на своєрідність цієї казки. Такі твори призначені не лише для читання, а й для постановки в театрі. Називаються вони драматичними і мають свої особливості:

Ø драматичним казкам, п’єсам, поемам властива особлива побудова: дії, картини, яви;

Ø складаються з висловлювань героїв, які називаються репліками;

Ø мова автора обмежується короткими зауваженнями про зовнішність, інтонацію, жести, рухи персонажів, які мають назву ремарки;

Ø у постановках важливу роль відіграють:

-         оформлення сцени – декорації,

-         звуковий, музичний супровід;

-         майстерна гра акторів.

Отже, драматичний твір – це твір, у якому життя подається переважно через розмови, вчинки та дії героїв і призначення для постановки на сцені.

2). Запис визначення до літературознавчого словничка (зошита).

3) Евристичне питання.

- Доведіть, що драма-казка Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» - драматичний твір.

4) Виразне читання за ролями улюблених уривків драми-казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка».

5) Робота в групах

а) Інструктаж вчителя.

Прочитати народну легенду «Про боротьбу юнака-кожум’яки з печенігами». Опрацювавши додатковий матеріал, виконати завдання.

Відповісти на проблемне питання (висновок – 1 речення).

Група1

Дослідники-мовознавці.

Група2

Дослідники-психологи.

Група3

Дослідники-історики.

Група4

Дослідники-ілюстратори.

б) повідомлення завдань для роботи в групах:

Групі1

Прочитати народну легенду. Дослідити незрозумілі слова, пояснити їх значення. Для чого використовуються в казці застарілі слова?

Групі2

Прочитати народну легенду. Порівняти голових героїв легенди та драми-казки. Які риси безіменного юнака (героя легенди) втілено в образі Микити Кожум’яки.

Групі3

Прочитати народну легенду. Визначити й записати історичні події, історичні постаті, зображені в легенді. Довести, що драма-казка «Микити Кожум’яка» створена за мотивами народної легенди.

 

Групі 4

Прочитати народну легенду. Намалювати Микиту Кожум’яку. Створити його словесний портрет ( за мотивами драми-казки та легенди). Яким постає у вашій уяві герой-богатир драми-казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»?

V. Рефлексія

1)    Презентація робіт груп. Виступи репортерів.

2)     Запис у зошити висновків (ключових речень).

3)    Порівняння результатів роботи із записаним у «асоціативному кущі». Доповнення визначеного.

VI. Підбиття підсумків

1)    Загальногрупове  обговорення з використанням технологій «Незакінчені речення».

На дошці записані незакінчені речення. Учень повинен почати свою відповідь із запропонованої формули.

Ø Розповідь про події у драмі-казці Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» подається через…(розмови та вчинки дійових осіб).

Ø Тема драми-казки «Микити Кожум’яка» - боротьба… ( народних богатирів із ворогами, зокрема із жорстоким Змієм).

Ø Найнапруженіший момент (кульмінація) у драмі-казці - …(двобій Микити і Змія).

Ø Головна  думка цього твору – уславлення…(народного героя-богатиря).

2)    Складання сенканів. Обговорення в групах.

VIII. Домашнє завдання

Переказати улюблений уривок драми-казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» від імені дійової особи, намалювати ілюстрацію.

IX.Виставлення і мотивація оцінок за урок.

 

Матеріали для вчителя

Питання для перевірки розуміння змісту драми-казки Олександра Олеся «Микити Кожум’яка».

Гра «Так – НІ»

1)    Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддати Змію улюбленого сина? (Ні)

2)    Посланець Змії був «чорний та окатий, як та ніч»? (ТАК)

3)    Народ боявся Змія? (ТАК).

4)    Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення добровільно віддати Змію дочку? (НІ)

5)    Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія? (НІ)

6)    У три роки Микита міг побороти  свого батька?  (ТАК).

7)    Микита брутальний, злий, жорстокий? (НІ).

8)    У Микити було 5 братів? (НІ).

9)    Микита одразу почав боротися зі Змієм?

10)   Замок Зміє був похмурим,темний? (ТАК)

11)   Чи важко Микиті було боротися зі Змієм? (ТАК).

12)   Микита врятував Князівну від Змія? (ТАК)

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Методична робота | Додав: smile (02.04.2015)
Переглядів: 2024 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Підзамочківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів © 2018
Безкоштовний хостинг uCoz