Четвер, 16.08.2018, 09:24
Вітаю Вас Гість | RSS

Форма входу

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота

Інтерактивні технології на уроках світової літератури (Запоточна М.М. - вчитель світової літератури)

 

 

    Тема уроку : Д.Дефо „Робінзон Крузо''. Історія життя Робінзона на безлюдному острові. Гімн цивілізованій    прагматичній людині та її праці.

Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів про головного героя роману, вдосконалити їхні навички характеристики літературного героя, розвивати вміння самостійно творчо мислити і аргументовано висловлювати власну думку, здійснювати контроль за самостійним читанням учнів; формувати дослідницькі навички, розвивати зв'язне мовлення, спостережливість і творчу уяву.

Поняття: цивілізація.

Тип уроку: урок осмислення знань, формування умінь і навичок на основі здобутих знань із застосуванням інтерактивних технологій, захист проекту.

Обладнання: текст роману, ілюстрації, карта, напис епіграфу, схеми, таблиці.

Епіграф: Хто не зустрічав у житті труднощів, ніколи не стане справжньою людиною. Африканське прислів 'я.

Хід уроку

I     Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні ми будемо захищати проект. Допомагати нам у цьому будуть юні географи,юні історики, знавці біології, дослідники, художники, юні журналісти.

Тип сьогоднішнього уроку - захист проекту. Проект колективний. Клас поділений на міні - групи. На чолі кожної групи мають стати лідери. Координатором виступає вчитель. Кожна група має певний напрям роботи, завдання для досягнення мети.

Етапи реалізації проекту:

1.Випереджувальне завдання:

а)    підготовчий;

б)   збір інформації;

в)    обробка інформації;

г)    вирішення проблеми;

д)   підготовка до представлення проекту.

2.   Презентація проекту.

 

II. Представлення теми та очікування результатів.

Вчитель. Тема проекту „Гімн цивілізованій прагматичній людині та її праці".

Велика заслуга й новаторство Д.Дефо полягає у тому, що він оспівує важку буденну працю людини, її розум, силу духу,здатність вижити в будь - яких, навіть найтяжчих умовах. Цей твір співзвучний нашим державницьким устремлінням, вимогам виховання працелюбної людини. Захоплююча розповідь про Робінзона звучить, як гімн творчій праці людини, її розумові. Вперше в літературі початку XVII ст. тема праці стала центральною темою великого художнього твору. Водночас прозвучала глибока віра в людину, в її творчі можливості. Спробуймо відтворити 28 років життя і творчої праці Робінзона Крузо на острові і доказати, що саме праця допомагає герою залишитися людиною в нелюдських умовах багаторічної самотності.

Проблемне запитання: завдяки чому життя героя набуло значного змісту?

Завдання: підготувати відповідь, проаналізувавши життя Робінзона на острові.

Ш. Надання необхідної інформації.

Робота над епіграфом. Бесіда: Як ви розумієте слова епіграфа уроку?

Вчитель. Опинившись на безлюдному острові, як він гадав, герой жодного дня не проводить без роботи, не марнуючи часу і не шкодуючи сил.. Ці слова стають девізом його існування. Він оволодіває багатьма професіями.

 IV. Інтерактивна вправа.

Презентація груп.

Керівники кожної групи оголошують склад групи, завдання /напрями роботи/, назву групи. Група „Митці пензля" працює протягом захисту проекту, ілюструє кожен етап роботи, унаочнює.

Виступи груп

1. Захист творчого проекту „Мистецтво слова" І поетична хвилинка /. Кожна група виділяє лідера-читця лірики /напам'ять/. Тема: прославлення праці, людини праці, віри в людину, в її творчі можливості, в силу її рук і розуму.

2.   Захист інформаційного проекту ..Юні географи"

Завдання: з'ясувати по карті координати місця знаходження острова Робінзона Крузо (радіус, широта, довгота).

В основу твору покладені реальні події. Змінено в книжці прізвище героя, а острів автор переніс в Атлантичний океан і помістив його десь біля гирла річки Оріноко в Карибському морі. Дефо описав природу островів Тринідаду і Табаго. Де ж справжній острів Робінзона? Біля 80* зх. д. і 33*40* пн.ш.можна побачити на карті групу островів Хуан-Фернандес. До цієї групи входять вулканічні острови Мас-а-Тьєрра, Мас-Афуєра та невеличкий острів Санта-Клара. Усі вони належать Чилі. Перший з них і є славнозвісним островом Робінзона Крузо.Клімат тут м'який, океанічний. У серпні, найхолоднішому місяці, середня температура +12, а в лютому, найтеплішому місяці, +19. Гірська частина острова вкрита лісами, а низовина є типовою саваною з кількома пальмовими гаями і заростями деревовидних папоротей.

3. Захист ігрового проекту ..Юні журналісти"

 

Вчитель. Уявіть, що ви - кореспонденти газет, що приїхали на острів, щоб зустрітися з Робінзоном Крузо і організували прес - конференцію.

Завдання: запишіть інтерв'ю, взяте у Робінзона Крузо.

Рольова гра.

І Робінзон Крузо — лідер групи, кореспонденти — члени групи /

- Кореспондент районної газети „Нова доба".

3.-Хотілося б почути від Вас про походження, виховання, освіту, мету, мрію.

Р.К.-Народився в м. Йорку у заможній сім'ї іноземного походження; батько дав мені досить пристойну освіту, виховуючись удома і відвідуючи міську школу; батько „ладив мене у юристи, але я мріяв про морські подорожі й не хотів слухати ні про що інше".

-   Кореспондент шкільної газети „Пошук"

3.- Назвіть дату рокового плавання? Куди плив корабель і що трапилося?

Р.К.   Вийшли з бухти 1.09. 1659 року, пливли в Африку, а потім шторм і аварія корабля.

Кореспондент шкільної газети „Еврика".

3. - Що вигукнув один із матросів, коли ще лютував шторм? Р.К. - Земля!

3.- Де переночували першу ніч на острові? Р.К.- На дереві.

3. - Яка знахідка на кораблі для Вас була найцінніша? Р.К. - Інструменти для праці.

Рекламна пауза.

 - Ви втратили віру в себе і в свою силу?

 - Ви дуже втомилися?

- Ви самотні?

Звернітся до Робінзона Крузо і він допоможе вам.

Кориспондент шкільної газети „Рубанок".

3. - Які умови потрібні для будівництва житла і що ви збудували навколо намету?

Р.К. — Здорова місцевість і прісна вода; захист від спеки та хижаків; вид на море; навколо намету я збудував частокіл та огорожу.

- Кореспондент шкільної газети „Товариш"

3. - Кого ви врятували і який рух врятованого означав, що він присягається бути рабом до самої смерті?

Р.К. - Я врятував дикуна, він впав на коліно, взяв мою ногу і поставив її собі на голову.

3. - Що допомогло Вам облаштувати своє життя на острові?

          Р.К. - Сила духу, прагнення вижити, уміння використовувати інструменти і предмети, що забрав з корабля: сокиру і гвіздок, рушницю і порох, парусину і голку, папір і чорнило, не забув і про насіння рослин.

         3. - Який титул Ви маєте зараз?

         Р.К. - Полонені називають мене губернатором.

 

 

4. Захист дослідницького проекту „Юні історики"

Завдання: згадайте з історії, які етапи на шляху до сучасності пройшло людство, починаючи від первіснобщинного ладу? Чи є щось спільного між його еволюційними етапами та життям Крузо на острові? Демонструється схема еволюції людства і порівнюється із житіям Крузо на острові.

Робінзон Крузо спочатку був мисливцем, потім скотарем, землеробом, рабовласником /П'ятниця/ і, зрештою, очолив невеличку колонію. Завдання: скласти сходинки справжньої людини „Робінзон Крузо - шлях людства до цивілізації"". / Розташувати в правильному порядку етапи творчої праці героя на острові протягом 28 років життя /

5. Захист практично - організаційного проекту „Знавці тексту".

Завдання: яку роль зіграла праця в житті Робінзона Крузо на острові та й взагалі в житті людської цивілізації? Навіщо людині праця?

Словникова робота Цивілізація - це ступінь розвитку матеріальної та духовної культури.

Висновок. Тяжка, нерідко виснажлива праця все ж врятувала головного героя від смерті і розумової деградації, завдяки їй Робінзон зумів не тільки вижити в екстремальних умовах, а й наповнити роки прожигі в самоті на безлюдному острові, змістом творчості. Розповідь про дні героя на острові звучить як гімн людській праці і розуму, закликає до єднання людини з природою.

Завдання: а) дослідити ключеві епізоди роману за опорними словами: побут, житло, теслярство, землеробство, агрономія, тваринництво, гончарство, кушнірство, кулінарія;

б)        стисло переказати ключові епізоди роману;

в) скласти асоціативний кущ:

РОБІНЗОН КРУЗО - землероб, агроном, зоотехнік, тесля, кулінар, кушнір, гончар, будівельник.

6. Захист інформаційного проекту „Юні біологи"

Вікторина

 

  • Із якого дерева Р. Крузо намагався виготовити лопату?
  • Які зерна спочатку посіяв Робінзон?
  • Яка тварина була для Робінзона найбільшим супутником і вірним товаришем протягом 16 років?
  • Яких дерев герой посадив на острові не менше 20 тисяч?
  • М"ясо і яйця якої тварини дуже подобалося Робінзонові?
  • На безлюдному острові Робінзон знайшов „чудові екземпляри" рослини, яка в багатьох із нас росте вдома на підвіконні. Назвіть цю рослину.
  • З яким соком пив воду Робінзон?
  • Про яких тварин Робінзон говорив, що коли з ними як слід поводитися, то досить легко їх можна приручити?

7. Захист творчого проекту Митці пензля "

Презентація і захист учнівських малюнків та ілюстрацій до роману Д. Дефо „Робінзон Крузо".

 V. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.

1. Розв"язання проблемного питання.

 Висновок.

Саме праця допомагає Робінзону залишатися людиною в нелюдських умовах багаторічної самотності. З усіма подробицями змальований кожний етап його діяльності. Саме з цих деталей складається гімн звичайній людині -трудівнику, силі і її характеру і витримки. Таким чином, роман Д. Дефо - гімн прагматичній цивілізованій людині та її праці.

Завдання : скласти шлейф вражень та асоціацій до теми „Таємниця образу Робінзона Крузо" (на окремих листочках учні записують свої враження та асоціації до теми)

Робінзон Крузо - це прагнення вижити, віра в Бога, сила духу, оптимізм, передбачливість, працьовитість, терпіння, гуманність, вдячність, самокритичність, мужність.

Метод „Мікрофон "

  • Чи досягнуто мети уроку? -Що нового дізналися?
  • На скільки це корисно? -Що сподобалося?

-Що треба змінити в майбутньому?

 VI. Домашнє завдання.

Скласти цитатний план характеристики образу Робінзона Крузо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:

 

 

 

Д. Дефо.

 „Робінзон Крузо". Гімн цивілізованій прагматичній людині та її

праці.

Етапи реалізації

проекту:

і

 

1.        Випереджувальне
завдання:

а)            підготовчий етап;

б)        збір інформації;

в)        обробка інформації;

г)         вирішення проблеми;

д)        підготовка до представлення проекту

 

 

 

2.         Презентація проекту.

 

Епіграф:

 

Хто не зустрічав у житті труднощів, ніколи не стане справжньою

людиною.

 

 

 

                                                      Африканське прислів'я

 

 

Словникова робота

 

 

Цивілізація -

це ступінь розвитку

матеріальної та духовної

культури людей.

Проблемне запитання:

Завдяки чомужиття Робінзона Крузо на острові набуло значного змісту?

 

 

                             Схема еволюції людства

 

Періоди

Основні заняття людей

знаряддя праці та винаходи

Палеоліт

(давньо­кам'яний вік)

Збирання, загінне полювання, рибальство

Палиця-копачка, ножеподібні пластини, загострений камінь, скребки, свердла, списи, дротики, голки, гарпуни

Неоліт

(мідно-кам'яний вік)

Мотичне

землеробство,

скотарство,

полювання,

рибальство

Кам'яні зернотерки, мотики, серпи, луки, стріли, вогонь, наземні житла,мідь

Енеоліт

(бронзо­вий вік)

Орне

землеробство,

рибальство,

скотарство,

ремесла(гончарс

тво, ткацтво),

гірничодобувна

справа,

металургія

Рало, кістяні та рогові мотики, голки, проколки, шила, сокири, серпи 3 крем'яним лезом, кам'яні зернотеки, булава, крем'яні ножі, бронза, гончарний посуд

    

Категорія: Методична робота | Додав: smile (19.02.2015)
Переглядів: 345 | Коментарі: 5 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Підзамочківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів © 2018
Безкоштовний хостинг uCoz